Line skriver lørdag i klassekampen
https://klassekampen.no/utgave/2022-10-22/debatt-sett-grenser-i-skolen
Sett grenser i skolen
Line skriver om barn, sosiale meder og løsninger
Pest eller kolera – utestengelse eller sosiale medier
Fem av ti niåringer bruker sosiale medier (se kilde), til tross for at aldergrensen må de mest populære sosiale medier er 13 år. Det viser et gjennomgående svikt i politikerens forståelse av norske barns hverdag.
En stor del av av barn og unges hverdag foregår på plattformer. De chatter, ser på videoer, og deler bilder. I denne verden er barna svært sårbare for mobbing, ekskludering og utestengelse. Dette på ett sted hvor foreldre ikke er like involvert som i den virkelige verden, og før barna selv forstår hva de utsetter andre for.
Snapchat, TikTok og instagram har aldersgrense på 13 år. Det er fordi man ikke kan garantere for personvernet på plattformen. Likevel er faktumet at foreldre over hele landet lar sine 9-åringer være på en plattform som tjener penger på barnets tidsbruk, og styrer barnet ned i dypere avhengighet. Og det er ikke foreldrenes feil.
Den enkelte foreldre kan ikke si stopp.
Med en gang nok i en klasse skaffer seg Snapchat og tiktok blir man utenfor om man ikke slenger seg på. Det skaper ett enormt press for å gi sine egne barn tilgang, selv om de er langt under aldersgrensen. Det å holde sitt eget barn av de sosiale mediene er i praksis og holde dem utenfor det sosiale miljøet. Dette er for mye å legge på den enkelte familien.
Skolen setter føringer for hvor mange som skal inviteres i ett bursdagsselskap på barnetrinnet. Da er det helt absurd at de ikke tar tak i de sosiale mediene. Det betyr ingenting å bli invitert i ett selskap engang i året, når man faller utenfor de andre 364 gangene.
Skolene må få, og ta sitt ansvar.
Slik situasjonen er nå kan de komme med få andre løsninger enn å bevisstgjøre 9-åringene om konsekvensene av mobbinger. Det er ikke å ta tak i det underliggende problemet. Skolen må i samarbeid med FAU sørge for at aldersgrensene på de sosiale mediene blir håndhevet.
Barn bør bli beskyttet mot konsekvensene av sosiale medier.
Det er ikke sunt å markedsføre seg selv fra man er 9-år gammel. Hva skjer med vår forståelse av vennskap og relasjoner når vi vokser opp med streaks og hjerter? Hva skjer med vår forståelse av oss selv når vi blir tvunget til å sammenligne oss selv med de vakreste på instagram? Hva skjer med vår oppmerksomhet når alt innhold kan konsumeres på 15 sekunder? Det er ett enormt sosialt eksperiment vi ikke vet langtidskonsekvensene av.
Politikerne må gi skolen det ansvaret de trenger for å lage et godt miljø.
Idag må foreldre velge mellom utestengelse eller å la barna bli prøvekaniner for algoritmenes oppmerksomhetsbaserte økonomi. Det er pest eller kolera, og ikke ett reelt valg.
Kilde