Line skriver fredag i klassekampen
Hvem stjeler vår oppmerksomhet?
Line skriver om kaffe, avhengighet og hvordan oppmerksomhetsøkonomien er nedverdigende for mennesket:
https://klassekampen.no/utgave/2022-09-30/debatt-hvem-stjeler-var-oppmerksomhet
Les en lengre versjon av innlegget her:
Hvorfor du bør bry deg om personvern
Line Horgen Thorstad // Leder, Eksist!
Personvernskommisjonen la frem sin innstilling hvor de konkluderte med at annonse systemet var ute av kontroll. Det viser til ett nedverdigende system hvor store selskaper utnytter din tid til å gjøre deg stadig mer avhengig.
La oss snakke om kaffe. Varmt, oppkvikkende, godt. Vi liker kaffe. Men hva om hver kopp du drakk gjorde deg mer avhengig en koppen du drakk i går? Ikke bare fordi du fortsatte avhengigheten en dag til, men fordi baristaen nå visste litt mer om deg, og slik bandt deg enda litt mer fast? Hva om baristaen brukte informasjon du hadde fortalt i fortrolighet over disken til å gjøre dette? Hva om baristaen hadde vært mest opptatt av å hekte unge? Det hadde vært kjipt. Likevel er det i realiteten dette Sosiale medier gjør med oss, unge som gamle vær bidige dag. Det er ikke greit.
Sosiale medier samler inn data om oss. Denne dataen bruker de til å tilpasse algoritmene sine for å gjøre mediet mer avhengighetsskapende slik at du får mer skjermtid. I tillegg betyr mer data at de kan vise deg mer målrettede reklamer. Det at annonsørene vet hvem annonsene vises til gjør at de er villig til å betale mer for plassen. Det at du er på telefonen din konstant og ser mange annonser gjør at Instagram, Facebook, Tiktok, m.fler tjener haugevis med kroner.
Oppmerksomheten vi gir appene, gjør dem mer avhengighetsskapende, fordi det er det de sosiale mediene tjener penger på. Jeg mener at det er grunnleggende feil at vår oppmerksomhet er til salgs på det nivået vi ser idag.
Det er nedverdigende at sosiale medier bruker vår avhengighet til å gjøre oss stadig mer avhengige.
Vi hadde ikke tillatt det av baristaen på nabocaféen, vi burde ikke tillate TikTok å gjøre det samme. Det bør få oss til å ta hele oppmerksomhetsøkonomien i øyesyn. For å overleve må den utnytte vår tid og persondata. Kan vi la en slik økonomi fortsette?
Sosiale medier utnytter dype menneskelige behov.
Vi vil alle bli likt, sett og anerkjent. Det er derfor «likes», «hjerter» og kommentarer er avhengighetsskapende. Jeg er bekymret for om det flytter vår egenverdi fra det indre, til det som kan måles på sosiale medier. Jeg er redd for at det ødelegger vår evne til meningsfulle relasjoner, og fordreier bildet av oss selv. På sosiale medier blir barn trent opp til å markedsføre sine egne liv. Det er ett blikk unge liv skulle fått slippe. Fadesen er komplett med «BeReal» som reklamerer med at det er befriende og bare sende ett bilde av seg selv hver dag. Når dette i stor grad rammer unge er det all grunn til å være føre var. Her har politikerne sviktet.
Vi trenger vår oppmerksomhet selv.
Oppmerksomheten, evnen til å prioritere noe foran noe annet er nødvendig i hverdagen. Vi trenger den for jobb, for skole, men også for fritid. Hvordan skal du finne ut hvilken retning livet skal ta hvis du aldri vier det oppmerksomhet? Hvordan skal du oppdage hvem du egentlig er, hvis du aldri kan være oppmerksom på det i fred? Dette er viktige aspekter ved menneskelivet som er i ferd med å bli forsvinnende små.
Vi må regulere oppmerksomhetsøkonomien, og vi må gjøre det nå. Det er feil å bruke personverndata til å utnytte oppmerksomheten, selvfølelsen og relasjoner til mennesker. Det er nedverdigende å bruke avhengighet til å fostre dypere avhengighet. Og det er hårreisende at ingen beskytter barn fra den aggressive økonomiske realiteten på nett. Det er ingen menneskerett og utnytte andres personverndata. Vi må kreve retten til verdighet og vår egen oppmerksomhet på nett. Da må vi bry oss om personvern.